رنگ بشقاب خبر مي دهد از سر درون


 

نويسنده: دکتردي ينا مينچ/ مترجم: آناهيتا دروديان:




 
آيا مي دانيد محتويات بشقاب غذايي که شما مي خوريد مي توان حالات دروني و روحي هسمرتان را نشان دهد؟!
وقتي براي اولين بار شخصي را مي بينيد ممکن است از خودتان بپرسيد:« اين شخص واقعاً چه جور آدمي است؟» از زمان هاي گذشته روش هاي بي شماري مانند کف بيني، طالع بيني و خواندن افکار و خطوط چهره به عنوان راه حل هاي نهايي براي پي بردن به اعماق وجود هر فردي پيشنهاد مي شدند اما جالب است بدانيد غذايي که هر فرد به طور معمول براي خوردن انتخاب مي کند مانند پنجره اي است که به سوي اعماق شخصيت او باز مي شود. به هر حال غذا خوردن يکي از بخش هاي مهم زندگي بيشتر مردم است. تحقيقات مختلف نشان مي دهند که هر يک از ما روزانه بيش از 200 تصميم درباره غذا و مواد غذايي مي گيريم از انتخاب مواد غذايي گرفته تا پخت و خوردن آن. در نتيجه ميزان وابستگي ما به غذا و روشي که براي انتخاب غذاها در نظر داريم تا حدودي نشان مي دهد که در زندگي چطور رفتار مي کنيم. پس اين بار در يک ملاقات کاري، يک جمع خشک فاميلي يا هنگام شام و ناهارهاي عادي به اطرافيان بيشتر دقت کنيد و ببينيد چه غذاهايي را انتخاب مي کنند. در اين زمينه نشانه هايي وجود دارد که شايد بتوانيد بر اساس آنها تا حدودي شخصيت آدم ها را حدس بزنيد. فقط يادتان باشد که همه اين موارد فقط يک راهنماي کلي هستند و در اين باره هيچ قطعيتي وجود ندارد.

طرفداران گوشت کبابي
 

افراد علاقه مند به اين گونه غذاها معمولا سنت گرا و کلاسيک هستند. بيشتر اوقات خيلي نياز ندارند که به منوي رستوران ها نگاهي بيندازند چون دقيقاً مي دانند چه غذايي را انتخاب مي کنند. انتخاب يک پرس غذاي گوشتي کباب شده که رنگي تيره دارد و در واقع حسابي برشته شده است، بيانگر اين است که اين افراد معقول و واقع بين هستند. آدم ها نيازمند داشتن ثبات مالي، شغلي و خانوادگي اند تا از زندگي رضايت داشته باشند. مي توانيد به طور مشخص به آنها اعتماد کنيد و در صورت نياز از نقطه نظراتشان بهره مند شويد. اين افراد دوست ندارند کسي را مايوس کنند و از طرفي دلشان نمي خواهد از سوي ديگران نا اميد شوند. البته گرايش بيش از حد به کباب ها ممکن است بيانگر اين باشد که فرد قديمي مسلک و کمتر ماجراجوست و احتمالاً در مقابل تغييرات مقاومت مي کند. اين فرد به عقايد سنتي خودش پايبند است و به سختي در مقابل تغيير آنها کوتاه مي آيد.

پلو، پاستا، نان و ديگر هيچ
 

کساني که درمنوي رستوران ها در جست و جوي انواع پاستا هستند يا به مصرف برنج و نان خيلي اشتياق دارند، در يک گروه قرار مي گيرند. به طور کلي افرادي که به خوردن غذاهاي حاوي هيدرات هاي کربن علاقه مندند و در انجام هر کاري زياده روي مي کنند بنابراين لازم است انرژي از دست رفته شان را از راه هيدرات هاي کربن به دست آورند. آنها عاشق اين هستند که خودشان را وسط معرکه و کارهاي هيجان انگيز پرتاب کنند اما بعد از مدتي مي فهمند که در اين کار زياده روي کرده اند و زندگي شان نا متعادل و پر دغدغه مي شود. مصرف بيش از حد هيدرات هاي کربن مي تواند نشانه عدم تعادل و کمبود آرامش باشد. اين افراد مي توانند دلبستگي زيادشان را به اين غذاها با بازنگري مجدد به شيوه زندگي ترميم کنند تا لذت و شادي بيشتري داشته باشند.

عاشقان سبزيجات
 

خيلي از مواقع پيش مي آيد که وقتي به رستوران مي رويم به عنوان پيش غذا سالاد سفارش مي دهيم اما افرادي هم هستيم که سالاد را به عنوان غذاي اصلي انتخاب مي کنند. اين افراد نادر به خوردن غذاهاي خام، برگ دارو سبزيجات علاقه فراواني دارند و متخصصان تغذيه همواره آنها را به دليلي انتخاب رژيم غذايي مناسب تحسين مي کنند. در واقع گروهي از افراد فقط به خاطر علاقه به سبزيجات سالاد نمي خورند بلکه نسبت به انتخاب غذاهاي سالم آگاهي دارند. خوردن مقدار زيادي سبزيحات نشان دهنده سلامت و داشتن فکر آزاد است. چنين افرادي مشغوليت ذهني ندارند و به بهتر شدن زندگي شان فکر مي کنند احتمالاً از جديدترين اخبار مربوط به سلامتي با خبرند و در اين زمينه يک گام جلوتر از بقيه قرار دارند.
يک فرد عاشق سبزيجات معمولا اجتماعي است و به جامعه با ديد روشنفکرانه اي نگاه مي کند. اگر متوجه شديد که چنين شخصي بدون نظم و ترتيب با اشتياق سبزيجات مي خورد به اين معناست که براي رسيدن به اهدافش انگيزه زيادي دارد. حتي ممکن است بيشتر از آنکه به رضايت دروني اش بينديشد، در فکر رسيدن به کمال مطلوب- که دست يافتن به آن دشوار است- باشد و در اين راه حتي از لذت هاي زندگي هم چشم پوشي کند.

دوستداران غذاهاي سوخته و برشته
 

افرادي که انواع غذاهاي سرخ و برشته شده مانند مرغ سوخاري و سيب زميني سرخ کرده را سفارش مي دهند، ممکن است نسبت به زندگي شور و اشتياق کمي داشته باشند. اين افراد معمولا خسته و کسل هستند و وقتي آنها را مي بينيد، شايد پژمرده و بي مرق به نظر بيايند و گفته هايشان بي معني باشد. انتخاب غذاهاي سرخ شده اي که رنگ قهوه اي دارند نشان دهنده داشتن نوعي از زندگي است که به تعمير و بازسازي مجدد نياز دارد و بايد به اين زندگي رنگ و عصاره جواني تزريق کرد. اين افراد به سادگي غذاهاي بي دردسري را انتخاب مي کنند که زود آماده مي شوند و در زندگي هم ممکن است راه هاي ساده را بر گزينند در فکر پيدا کردن انگيزه هايي براي بهتر شدن زندگي شان نباشند. وقتي با افرادي که غذاهاي برشته شده قهوه اي را انتخاب مي کنند مشغول غذا خوردن مي شويد، به آنها غذاهايي را پيشنهاد کنيد که ذهنشان از اين غذاها الهام گيرد. بايد آنها را به سوي انتخاب بشقاب هايي سوق دهيد که مانند رنگين کمان هفت رنگ هستند و بدين ترتيب راهي را پيش پايشان بگذاريد تا تحرک پيدا کنند و از پوسته موقعيت فعلي شان بيرون بيايند.

يک دنيا شيريني
 

بعضي از آدم ها آن قدر شيريني دوست دارند که بيشتر از غذاي اصلي به دسرها فکر مي کنند. وقتي به رستوران مي روند اول از همه بخش مربوط به منوي دسرها نگاهي مي اندازند تا مطمئن شوند که بعد از خوردن شام يا ناهار، چه دسرهاي خوشمزه اي انتظارشان را مي کشند. اين قبيل افراد هميشه در معده شان جاي خالي براي خوردن دسر دارند و غذاي اصلي را با اشتياق به پايان مي رسانند تا به قسمت شيرين ميز برسند. آنها احتمالاً خلق و خوي مطبوعي دارند و خوش مشرب هستند ولي ممکن است زندگي در نظرشان چندان شيرين نباشد. به همين دليل تلاش مي کنند تا از راه خوردن غذاهاي شيريني به تجربه زندگي شيرين گريزي بزنند. هنگامي که اين افراد خندان و خوشحال مشغول خوردن دسرهاي مورد علاقه شان هستند از همنشيني با آنها لذت ببرند اما توجه داشته باشيد که اگر هيجانات دروني شان آزاد شود و ضمن خوردن شام يا ناهار مکالمات بدون استرسي داشته باشند، به احتمال زياد ديگر دلشان نمي خواهد که احساساتشان را در لابه لاي دسرهاي رنگارنگ دفن کنند.

نمکدان به دست ها
 

وقتي مي بينيد که فردي نمي تواند بدون نمکدان زندگي کند و روي تمام غذاهايش نمک مي پاشد، شايد با خودتان فکر کنيد که اين رفتار نشانه چيست؟ در واقع بايد بدانيد افرادي که روي همه غذاها نمک مي پاشند و حتي قبل از اينکه غذايي را بچشند نمکدان به دست مي گيرند، در زندگي واقعاً به دنبال جنبش و تکاپو هستند. آنها به راهي براي ايجاد تغييرات بزرگ در زندگي فکر مي کنند اما نمي دانند که چطور تغييري را مي خواهند. علاوه بر اين نمک دشمن سلامتي است و مصرف مقدار زيادي نمک بالا رفتن فشار خونن را در پي دارد. بنابراين چيزي که اين جور آدم ها به آن نياز دارند اين است که بيشتر تحرک داشته باشند و خودشان را به سوي يک زندگي سالم تر هدايت کنند.

نتيجه گيري
 

در پايان بايد گفت با وجود اينکه اين مقاله هرگز راهي مطمئن و قطعي براي پي بردن به پيچيدگي هاي طبيعي افراد نيست، انتخاب غذاهاي مختلف مي تواند بخشي از شيوه زندگي افراد مختلف را نشان دهد و بيانگر اين باشد که آدم ها تا چه حد به سلامت خودشان اهميت مي دهند، ديدگاهشان نسبت به جامعه چيست، وضعيت عاطفي شان چگونه است و خط مشي زندگي آنها چطور تعريف شده است. در واقع يک بشقاب درست مثل پنجره کوچکي است که ما را به افکار دروني هر فرد نزديک مي کند.
منبع:همشهري+شماره 8